MILFAS Supporterklubb

MILFAS er Melhus sin supporterklubb. Den ble stiftet 1978. Har vært sovende en stund, men nå ryktes det at den skal gjennoppstå?

Mobil

Vis at du er stolt med MILFAS retro.

For iPhone: Endre iPhone-bakgrunnen
For Android: Endre bakgrunn på Android

MILFAS
– Melhus Idrettslags Fotballavdelings Supporterklubb

Stiftet 1978

Supporterklubben MILFAS ble stiftet 1978, i forbindelse med opprykket til 3. div. Det var mange supportere som organiserrte seg i egen supporterklubb. Første møtet var på Trøen, hjemme til Åse og Klaus Haugnæss.

Videre var Geir Sturla Onsøyen (leder), Ola Normann Søpstad (nestformann), Åse Marie Haugnæss (kasserer), Stein Leraand, Tove Wold. Stein Storvold var sjef for festkomiteen. Judith Berg var også veldig engasjert, og stod i kiosken som supporterklubben hadde.

Mobil supporterkiosk

En amerikansk Ford lastebil med platt som Haugnæss AS hadde før, ble gitt bort og ombygd og malt svar og hvitt. Den ble satt i Gruva og brukt som supporterkiosk som fotballavdelingen drev. Endre Stømmen malte dekoren, og John Helge Haugnæss drev kiosken. Det var på den tiden hjemmekampene ble spilt på Sør-enga–mens nedre gress i Gruva ble restaurert – så det måtte være en mobil kiosk. Etterpå ble kiosken flyttet opp i Gruva. Dette var første kiosk i Gruva.

Solgte do-papir som første klubb i landet

Klubben solgte også do-ruller som første klubb i landet, og kom derfor på forsiden av Dagbladet og i Se og Hør. Lageret var på Gaulasenteret, og det ble kjørt rundt og solgt på dørene. Supporterutstyr var capser, pins, t-skjorter og skjerft. Supporterklubben hadde en supportersang, en omskrevet smurfesang. «Hvem er det beste laget her – Melhus både her og der».

Det ble holdt fester i Bøndenes Hus. Første arraangementet hadde  Åge Aleksandersen som musiker. Styret var egentlig imot denne bookingen, men Stein Storvold fikk det igjennom. Det ble fullt hus og stormende jubel, og pengene trillet inn i klubbkassen. MILFAS kjøpte også inn møbler til Gruva når det ble restaurert der. Supporterklubben satte også opp busser til alle bortekamper, og både ung og gammel ble med på turene til både Røros og Levanger.

Trenger din hjelp

Supporterklubben ble aldri lagt ned, og det er fortsatt en konto i MelhusBanken. Vi utfordrer derfor noen til å ta utfordringen til å blåse liv i supporterklubben igjen.

Tar du utfordringen? Ta kontakt med styret. Lurer du på noe, send en mail til post@melhusfotball.no.